Podolský most

Podolský most je železobetonový silniční most přes Vltavu.

Leží mezi obcemi Podolí a Temešvár na silnici č. 29 spojující Tábor a Písek.

Most nahradil starý řetězový most z roku 1848, který byl s výstavbou Orlické přehrady v roce 1960 rozebrán.

Most byl postaven mezi lety 1939 a 1943, aby nahradil starý řetězový most z roku 1848. Tento most byl v roce 1960 v souvislosti s výstavbou Orlické přehrady rozebrán a přemístěn na řeku Lužnici, k vesnici Stádlec, a je známý jako Stádlecký most.

Návrh mostu byl ve 30. letech 20. století oceněn na architektonické výstavě v Paříži, kde v roce 1937 získal Zlatou medaili a byl nazván Le beau pont de l´Europe (Krásný most Evropy). Další ocenění získal v roce 1939 na výstavě v belgickém Lutychu. Projekt mostu připravili V. Janák, J. Brebera a L. Pacholík ve spolupráci s Ing. J. Blažkem.

Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, z nichž ten největší má rozpon 150 m a krajní 36,65 m.

Za druhé světové války byl most důležitou dopravní spojnicí. Oba břehy Vltavy navíc v roce 1945 tvořily demarkační linii mezi americkou částí okupovaného Československa a sovětskou částí okupovaného Československa. V dubnu a květnu 1945 sloužil most jako ústupová cesta části německých jednotek do amerického zajetí. Vojáci americké 3. armády zde v květnu 1945 čekali dva týdny na příjezd sovětských vojsk (v roce 2000 zde byla k této události odhalena pamětní deska).

  • Adresa cíle

    Podolský most, Písek

Partneři slavností

Partneři posvícení

Logo partnera Dům kultury Milevsko
Logo partnera Tomegas s. r. o.
Logo partnera ACOND a. s.
Logo partnera Město Milevsko
Logo partnera RS STAVMAT
Logo partnera Uniko
Logo partnera Coop Jednota SD
Logo partnera Aluring
Logo partnera Klášter Milevsko
Logo partnera Markéta Jeníčková
Logo partnera Karel Procházka - Malířství a natěračství
Logo partnera ICZ
Logo partnera Milevské noviny
Logo partnera Toulava - turistická oblast
Logo partnera Hitrádio Faktor